Saturday, July 2, 2011

Jangan Cemburu......

Dear Bloggers / Pembaca Budiman....

semalam duduk lepak dengan seorang kawan sambil menjamah hidangan makan malam di area Kampung Air.. hidangan makan malam yang sederhana iaitu Ikan Bakar dan Satay telah membuka selera ..  untuk cerita kali ni, bukan hidangan makan malam yang menjadi topik blogspot tetapi adalah cerita yang diperbincangkan ketika makan malam.

sebenarnya kawan saya ni merasa dirinya tertekan dek kekurangan hidupnya.. dia menceritakan semua kawan-kawan dia sudah berjaya, ada yang telah memulakan perniagaan sendiri, menjadi pegawai di agensi kerajaan dan swasta.. paling mengecewakan bagi dia, kalau diikutkan disiplin diri ketika dibangku sekolah, ada kawan yang lebih teruk tetapi kini telah berjaya mengubah kehidupan menjadi seorang yang amat berpengaruh. tetapi dirinya masih lagi terumbang-ambing tanpa haluan yang tetap dengan gaji yang tidak menjamin kedudukan di masa hadapan.





Pada pandangan saya pula, rasanya tidak perlu ada rasa cemburu terhadap kejayaan orang lain, masing-masing mempunyai kelebihan dan terpulang kepada diri sendiri untuk menggunakan kelebihan yang kita ada. jangan tepengaruh dengan cakap Orang, sedangkan cacing dalam tanah boleh hidup inikan pula kita,.. harus sedar,  jangan samakan diri kita dengan cacing sebab cacing sendiri mengali tanah untuk mendapatkan sumber makanan.. kena berusaha lebih dan tekun.. Tuhan tidak akan mengubah nasib seseorang itu kalau dia sendiri tidak ingin mengubahnya.

Berfikiran positif juga  hendaklah sentiasa merasa gembira dengan apa yang kita ada. tidak perlu rasa cemburu kerana mereka juga kemungkinan akan merasa cemburu dengan apa yang kita ada... kita harus bersyukur dengan apa yang kita ada dan sentiasa yakin kepada diri sendiri . kunci kejayaan itu adalah diri sendiri...

Peace...

No comments:

Post a Comment