Sunday, July 31, 2011

Puasa dan Diet, 2 perkataan yang selalu diungkapkan...


Dapatkan kita berdiet ketika bulan puasa? Dahulu saya sendiri pernah mengatakan ketika puasa inilah masanya untuk saya memastikan berat badan menurun dan kembali ke berat badan yang ideal. Semangat berkobar-kobar untuk menjalani ibadah puasa tetapi lagi berkobar untuk menurutkan berat badan. Namum terus terang dikatakan, berat badan yang diidamkan tidak pernah jatuh malah ia terus naik dan menjadi berat sehingga ada ketika itu ia dah menjadi 99KG. wowww... yaaaa... saya setuju bila anda mengatakan wow.. memang berat dan keberatan badan ini membuatkan perut saya senak dan perut yang bersize 34cm telah naik mendadak sehingga 38cm... saya terfikir dimanakah azam ketika sebelum puasa untuk memastikan berat badan ideal boleh diperolehi? hancur dek melahap makanan dan juadah yang dihidangkan.. bazaar ramadhan disana sini yang begitu mempersona seolah-olah memanggil kita untuk terus membeli makanan tersebut. kepada mereka yang berjaya memastikan berat badan turun ketika berpuasa, tahniah diucapkan, anda memang berdisiplin.

Hari ini lepak bersama kawan, sudah ada yang mengajak untuk berbuka puasa di luar. Tempat berbuka bukan calang-calang tempat. Ia pasti akan membuatkan saya banyak makan. Barisan restoran dan hotel telah ditentukan untuk diserang dan di Kota Kinabalu ini sahaja sudah ada promosi oleh hotel bertaraf bintang untuk mengadakan buffet berbuka puasa. Berat badan saya kini telah mencecah 88kg kurang 10kg pada tahun lepas. Adakah berat badan ini akan naik dan memecah rekod berat badan 99kg pada tahun lepas? saya harus berdisiplin dan tidak gelojoh ketika berbuka puasa di luar. yesss.. sekali lagi berazam tetapi persoalannya .... MAMPUKAH? Sebenarnya apa yang perlu dilakukan adalah makan seadanya, senaman seadanya, makan untuk hidup dan bukan hidup untuk makan....




No comments:

Post a Comment