Friday, September 16, 2011

Google menyambut kelahiran ke-118: Albert Szent-Györgyi

Imej :webpage http://www.google.com/ / 16 September 2011

Hari ini 16 September 2011 merupakan tarikh penting kepada sebuah Negara Merdeka yang diberi nama Malaysia, pun begitu tarikh ini juga merupakan tarikh lahir kepada seseorang yang amat penting dalam penemuan Vitamin C sehingga dia digelar bapa Vitamin C. Beliau yang dimaksudkan adalah seorang pemenang Noble Prize dan Scientiest dari Hungari iaitu  Albert Szent-Györgyi. Tarikh lahir beliau adalah pada 16 September 1893 dan telah menghembuskan nafas terakhir pada 22 Oktober 1986 pada usia 93 tahun. Walau bagaimanapun saya tidak akan bercerita panjang mengenai  Albert Szent-Györgyi kerana anda bolehlah mencari maklumat beliau pada enjin pencarian (Search Engine) google mahupun laman sasawang enjin pencarian lain.


http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Szent-Gy%C3%B6rgyi


Sebagai tanda penghormatan, Google telah menyambut ulang tahun ke-118  Albert Szent-Györgyi dengan mencipta doodle bercorak buah Oren dan Strawberi yang kaya dengan vitamin C. Hanya pada hari ini sahaja bila kita membuka laman sasawang Google.com, kita akan dapat melihat imej hadapan google seperti imej diatas. Maka terjawab sudah pertanyaan mengapa ada buah oren dan strawberi pada google.com hari ini.


Peace No War

6 comments:

  1. yea.. google sekiranya ada hari besar, pasti akan mencipta doodle khusus untuk acara tersebut..

    ReplyDelete
  2. Iya ini merupakan penghormatan google bagi para tokoh dunia, hari besar,ilmuwan.. logo seperti ini disebut doodle.. :)

    ReplyDelete