Wednesday, November 9, 2011

Pisang ..

Dear Blogger

Kepada yang mempunyai Tekanan Darah Tinggi, amalkan makan buah Pisang. Tetapi awas, jangan sampai terlebih makan, cukup sekadar sebiji ketika pagi dan sebiji ketika petang.  Insyaallah, Tekanan darah anda akan menurun dan kembali normal. Tetapi selain makan buah pisang, pastikan anda juga bersenam bagi menguatkan otot jantung dan kesihatan yang unggul. Harus disedari, Tekanan darah tinggi yang tidak dirawat sebaiknya adalah penyebab kepada penyakit jantung, strok serta kegagalan fungsi buah pinggang.

Imej : google Images Search


anda juga dinasihatkan agar meminum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari agar badan anda tidak kekurangan air. saya pernah terbaca satu artikel yang mengatakan minum air sejurus lepas bangun dan minum air sebelum masuk tidur, tidak salah amalkan petua dan nasihat yang diberikan oleh rakan Blogger demi kesejahteraan hidup anda dan keluarga.


Imej : Google Images Search


kepada anda yang dah meningkat dewasa dan lanjut usia, adalah digalakkan minum susu. Susu baik untuk Tulang. Saya juga meminum susu setiap hari, tetapi seperti buah pisang, meminum susu terlalu banyak juga akan memudaratkan kesihatan. jadi minum susu mengikut aturan yang betul dan cara yang betul. saya pernah terbaca satu blogs (tidak ingat blog sapa) mengikuti blogger tersebut, kalau minum susu Anlene yang dibancuh, haruslah dengan mengguakan air sejuk ataupun air suam dan tidak dibenarkan menggunakan air panas demi menjaga kandungan Nano Kalsium pada susu tersebut. 

Imej : Lawan sasawang www. anlene.com.au



walau bagaimanapun, setelah mengambil langkah berjaga-jaga terhadap kesihatan diri, adalah dinasihatikan agar sentiasa peka terhadap isyarat-isyarat yang diberikan oleh badan. kekadang kita terasa sakit di bahagian tertentu pada anggota badan tetapi diabaikan sedangkan sakit yang kita rasa itu, merupakan isyarat badan kepada kita agar membuat pemeriksaan lanjut. kita sering melihat di kaca TV bilamana ada doktor mengatakan "anda telah terlewat, sekiranya awal datang ke Hospital, mungkin penyakit anda boleh dirawati" , kita pastinya tidak ingin ungkapan sedemikian diberikan kepada kita kerana ia pasti akan mengecewakan, jesteru itu, jaga kesihatan sebelum terlewat.

peace.

No comments:

Post a Comment