Saturday, April 30, 2011

1 Mei 2011: Observed as a holiday in honor of working people




1 Mei 2011 merupakan Hari Pekerja untuk seluruh rakyat Malaysia dan tarikh ini telah diumumkan sebagai cuti rehat kepada semua kakitangan samada dalam sektor kerajaan mahupun swasta. bagi yang terpaksa bekerja pada tarikh ini, para majikan dimestikan untuk membayar kerja lebih masa dan ia merupakan mandatori yang harus dipatuhi. bercakap mengenai hari pekerja ni, ingin saya menarik perhatian pembaca semua agar cintailah bidang pekerjaan anda sepenuh jiwa. apa sahaja jenis pekerjaan yang anda lakukan dan halal dari segi agama dan peraturan Perlembagaan Negara, maka pekerjaan anda merupakan sesuatu yang mulia. Bersempena dengan Hari Pekerja yang disambut setiap 1 Mei, maka n3 kali ni lebih menyentuh kepada 2 gelagat dalam organisasi

Bosan
Ramai yang merasa bosan terhadap senarai tugas yang diberikan oleh majikan ataupun bekerja dalam bidang yang sama setiap tahun. kebosanan ini umpama virus yang sukar dicegah. perasaan bosan akan menyebabkan kita menjadi malas, letih dan tidak bertenaga mengharungi 8 jam setiap hari waktu bekerja. sekiranya ini berlarutan, kualiti kerja kita akan menurun, prestasi terjejas dan reputasi kita selaku anggota yang cekap juga akan mula tercemar.  semua tugasan yang diberikan tidak dapat disiapkan mengikut tarikh yang dikehendaki dan majikan akan mula mempersoalkan kedudukan kita dalam organisasi. ketahanan metal dan kekuatan fizikal merupakan anti virus semula jadi yang boleh menghancurkan sindrom bosan.

Tikam Belakang.
tikam belakang merupakan isu yang banyak terjadi dalam organisasi ketika ini. perbuatan tikam belakang ni harus dilenyekkan kerana memberikan impak negatif yang amat besar. ia bukan sekadar menghancurkan individu yang ditikam malah menghancurkan organisasi tersebut. perbuatan tikam belakang ini merupakan perbuatan keji dan dapat disimpulkan perbuatan ini merupakan amalan syaitan yang dilaknat. dengki dan iri hati terhadap kejayaan seseorang adalah punca kepada perbuatan ini. sehubungan itu, kita selaku manusia yang waras, haruslah tidak melakukan perbuatan tikam belakang dan menghindarkan diri dari bersifat iri hati dan sikap dengki terhadap orang lain. berusaha mewujudkan persekitaran kerja yang sihat dan tenteram amatlah digalakkan.

lain -lain Gelagat Organisasi
semakin besar organisasi tersebut semakin besar gelagat yang timbul dan semakin sukar untuk dikawal. kita sering melihat rakan kita bergayut di telefon, melayari internet ketika kerja, mengumpat sana sini, masuk lewat pulang awal, keluar pejabat sesuka hati dan banyak lagi kerenah yang ditimbulkan. perbuatan ini seolah-olah sudah senonim dan menjadi sebahagian rutin kerja harian kita. untuk itu, selaku orang yang bekerja dan mempunyai majikan, tanamkan semangat untuk menabur bakti kepada organisasi yang membayar gaji kita. tiada istilah untuk kita honeymoon setiap hari waktu bekerja.

Untuk itu,  kita harus tanamkan semangat untuk jadi yang terbaik dan jadikan diri kita aset bernilai kepada organisasi.


peace.

2 comments:

  1. wahh , dah belajar dalam gelagat organisasi nihh . (:

    ReplyDelete
  2. hhhaha.... kalau dah kerja nanti, lebih banyak gelagat yang siti akan jumpa... kekadang bikin pening dan kekadang bikin ketawa... hehhehehe....

    ReplyDelete